T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MARDİN / KIZILTEPE - Yenikent İlkokulu

Rehberlik Servisini Tanıyalım

OKUL REHBERLİK SERVİSİ İŞLEYİŞ VE ÇALIŞMALARI

REHBERLİK  VE  PSİKOLOJİK  DANIŞMA  NEDİR?

Rehberlik;bireyi  tanımak,kendini tanımasına yardım etmek, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, ilgi ve yeteneklerini geliştirmesi, çevresine sağlıklı ve dengeli bir uyum sağlaması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için, ilgili kişilerce yürütülen hizmetlerdir.

 

Bu Hizmetler Yürütülürken Şu Hususlara Dikkat Etmek Gerekir;

·        Rehberlik;bireye doğrudan yapılan tek yönlü bir yardım değildir.

·        Bireyin yapamadıklarını onun yerine yapmak değildir.

·        Bireyin sadece bir yönüyle ilgilenmek değildir.

·        Disiplin,yargılama ve ceza verme işi değildir.

·        Sadece bilgi aktarma işi değildir.

 

Okulumuzda Yürütülen Rehberlik Hizmetlerinin Amaçları;

·        Öğrencinin kendisini fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönleriyle tanımasına,

·        Gelişimine yardımcı olacak fırsatları, okul içi ve dışı eğitim olanaklarını, meslekleri, toplumun beklentilerini tanımasına,

·        İlgi ve yeteneklerine uygun bir üst programı tanıyıp seçmesine,

·        Problem çözme gücünü geliştirmesine ,doğru kararlar verebilmesine,

·       Ruhsal yönden sağlıklı ve topluma yararlı, kendini gerçekleştirmiş bir kişi olarak yetişmesine yardımcı olmaktır.

 

İlkelerimiz

·         Gizlilik

·         Gönüllülük

·         Kişihaklarınasaygı

·         Güven

·         Bireyindeğerliliği

·         Bireyinözerkliği

·         İşbirliği

 

OKUL REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİNİN FAALİYET ALANLARI

1. Öğrencilerle bireysel,eğitsel ve mesleki alanlarda çalışmalar yapmak.

2. Sınıfların rehberlik programlarının uygulanmasında öğretmenlere müşavirlik etmek

 

3. Velilerle ihtiyaç duyulan konularda gerekli görüşmeler yapmak


4. Okula yeni gelen öğrencilerle, sınıf rehber öğretmeni ile işbirliği yaparak, oryantasyon sürecini gerçekleştirmek

 

5. Sınıf rehber öğretmenleriyle görüşerek, rehberliğe ihtiyaç duyan öğrencileri belirlemek ve gerekli görüşme ve yönlendirmeleri yapmak

 

6. Öğrencilerin gidebileceği üstokullar, iş ve meslekler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.

7. Öğrencilerin genel ve özel yeteneklerini,kişilik özelliklerini,ihtiyaç duydukları konuları belirlemek amacı ile test, envanter ve anket gibi psikolojik ölçme araçları uygulamak ve sonuçları doğrultusunda çalışmalar yapmak

 

8. Özel eğitime ihtiyaç duyduğu düşünülen öğrencileri öğretmenlerle işbirliği içinde tespit etmek ve gerekli yönlendirmeleri yapmak

 

9. Ders çalışma teknikleri, verimli çalışma ve ihtiyaç duyulduğu gözlenen konularda sınıf ve grup çalışmalarını yürütmek

10. Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili gerekli kayıtları tutmak,ilgili yazılara cevaplar hazırlamak ve istenen raporları düzenlemek

 

11. Çocukların genel olarak yetenek, ilgi, başarı ve gelişim durumları ve diğer konular hakkında velilere açıklamada bulunmak

 

12. Rehberlik hizmetlerinde kullanılacak test, envanter, anket, toplu dosya gibi araçları hazırlama ve geliştirme çalışmalarına katılmak

13. Okul içinde üyesi olduğu kurul ve komisyonların toplantı ve çalışmalarına katılmak olarak sıralanabilir.

 

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİKTE YANLIŞ ANLAYIŞLAR

 

Psikolojik danışma ve rehberlikte yaygın olan yanlış anlayışlardan önemli görülen bazılarını şu noktalarda toplamak mümkündür:

1.Psikolojik danışma ve rehberlik yardımı bireye tek yönlü ve doğrudan doğruya yapılan bir yardım değildir. Bu yardım ancak karşılıklı bir etkileşim sonucu gerçekleşebilir.

 

2.Psikolojik danışma ve rehberliğin temelinde bireye acımak, onu kayırmak, her sıkıntıya düştüğünde bireye kanat germek gibi bir anlayış yoktur. Rehberlik anlayışında birey güçlü ve değerli bir varlıktır. Psikolojik danışma ve rehberlik yardımının amacı bireyin sahip olduğu gücü kullanmasını ve daha da geliştirilmesini sağlamaktır.

3.Psikolojik danışma ve rehberlikte kullanılan tüm yöntemler ve teknikler amaç değil araçtır. 

4.Rehberlik bir disiplin görevi değildir, sınırlar ve okulun kuralları hakkında bilgi verilebilir ancak çalışmalarında yargılama ve ceza verme söz konusu değildir.

5.Psikolojik danışma ve rehberlik her türlü problemi hemen çözebilecek sihirli bir güce sahip değildir. Psikolojik danışma ve rehberlik yardımıalan bireyin bu yardımı almaya hazır ve istekli oluşu önemlidir.  Okullarda tüm öğrenciler için sürdürülen psikolojik danışma ve rehberlik yardımının etkililiği, yine, okulun ortam ve olanakları ile yakından ilgilidir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 09.01.2024 - Güncelleme: 09.01.2024 14:05 - Görüntülenme: 40
  Beğen | 0  kişi beğendi